Jaro roku 2020 obrátilo naše soukromé i pracovní životy naruby. Pandemie nového typu koronaviru přinesla především obchodníkům a podnikatelům krušné časy. Většina kamenných prodejen se na několik týdnů uzavřela, společenský život se nadobro zastavil a lidé nakupují pouze základní věci a někteří se bojí více utrácet.
Část lidí přišla dočasně nebo úplně o práci, dalším se zase vlivem karanténních opatření snížily mzdy a většina osob i firem se potácí ve velké nejistotě.
Co bude, co nás čeká a kdy se vše vrátí do normálu? Zasáhne mě a můj podnik krize? Co se v současné situaci vyplatí nejvíce? Šetřit každou korunu nebo se naopak snažit získaný čas co nejvíce využít k činnostem, ke kterým bych za běžného chodu podniku neměl čas? Vyplatí se investovat do reklamy? A jestli ano, tak kolik a do jaké?
Jedno ale můžeme s jistotou říct určitě – lidé tráví karanténu doma, velká část buď najela na homeoffice a práci z domu, nebo do zaměstnání dočasně nechodí. A jelikož je omezený pohyb venku, většina lidí je několik hodin denně připojená, ať už kvůli práci nebo pro zábavu, k internetu a sociálním sítím.
Logicky tedy nemá cenu investovat do venkovní reklamy, billboard, poutač nebo plakát nyní jen stěží někoho osloví, navíc se s tímhle typem reklamy pojí zbytečné výdaje za tisk a distribuci.
Zvolit samozřejmě můžete reklamu televizní nebo rozhlasovou, jste-li firma disponující velkým rozpočtem a můžete si dovolit uvolnit nemalé finance na propagace.
Jako prospěšnější řešení se jeví investice do internetové reklamy a propagace na sítích. Prorazit na poli virtuálního světa (ale reálného obchodu) je v dnešní době jedním z klíčových aspektů úspěchu každého podnikatele.
SEO optimalizace
Pokud máte najednou více času (i když nejspíš nedobrovolně), zamyslete se, jestli Vašemu podniku nebo firmě fungují webové stránky nebo e-shop tak, jak mají, mají-li moderní design, poutavé logo, jestli jsou přehledné a graficky pěkně zpracované, jestli jsou optimalizované pro všechna elektronická zařízení a tak dále a tak dále.
Máte představu, jak si Váš e-shop stojí ve vyhledávačích? Umisťuje se na předních pozicích nebo je leckdy těžké ho vůbec najít? Jestli se přikláníte spíše k druhé možnosti, položte sami sobě otázku – není právě tohle v době, kdy drtivá většina lidí tráví čas na internetu, škoda? Nepřicházíte tak o možné zákazníky?
„Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za reklamu.“
– Henry Ford
expertdev nabízí kompletní SEO optimalizaci Vašich webových stránek nebo e-shopu. Skládá se z několika desítek aspektů a výsledkem je posunutí www stránky nebo internetového obchodu na první příčky ve vyhledávačích Google, Seznam, Bing a podobně. Bude-li tedy potenciální zákazník hledat produkt, který nabízíte ve svém sortimentu, zobrazí se mu právě Váš e-shop na předních pozicích a je tak velká pravděpodobnost, že uživatel zavítá právě k Vám.
PPC reklama
A další možností jak předběhnout konkurenci mílovými kroky je placená PPC Google nebo Sklik reklama. Jde o prémiové pozice ve vyhledávačích. Vaše stránka se tak uživatelům na základě zadaných klíčových slov zobrazí ještě před www stránkami, které si propagaci nezaplatily a které vyhledávač nachází přirozenou cestou. Stránky Vaší firmy tedy okamžitě vyskočí na první příčce!
Ptáte se, kolik tohle stojí? Je to velmi individuální a cena za jeden proklik u PPC reklam se odvíjí od několika faktorů, jedním z nich je jak početná je Vaše konkurence. Pokud vyrábíte něco, v čem podniká minimálně na poli e-shopů a www stránek mnoho dalších subjektů, bude samozřejmě mnohem těžší si internetového zákazníka uzurpovat. Pokud však produkujete něco, co nemá aspoň v blízkém okolí velkou konkurenci, cena za proklik se bude pohybovat v řádu korun až haléřů.
Důležité je samozřejmě také podotknout, že strop ceny za jeden proklik nebo cenu za konverzi, a maximální útratu za den a měsíc si určujete vy sami. Nehrozí tak, že byste se pak nestačili divit nad účtem, který by Vám Google za PPC reklamy předložil.
A nejlepší věc na konec? Za zobrazení nezaplatíte ani korunu. Platíte pouze tehdy, když Vaše reklama někoho zaujme a on navštíví Váš e-shop nebo web. Pokud se zákazníkovi pouze zobrazíte ve vyhledávání a on se „nechytne“, nestojí Vás to nic.
Propagace na facebooku
A na stejném principu fungují facebookové PPC reklamy. To jsou reklamy, které se zobrazují na pravé straně vedle kanálu sdílených příspěvků neboli zdi. Cílení zde však bývá ještě přesnější než u Google Ads, neboť reklamy zaměřujete podle (nákupního) chování jednotlivých facebookových uživatelů.
Propagovat však můžete i facebookový příspěvek. Zde se platí za dosah, který si v nastavení můžete určit. Nastavíte si lokaci, demografické údaje cílové skupiny, její zájmy, obory působnosti, dosažené vzdělání a mnoho, mnoho dalšího. Reklama tak bude cílit pouze na uživatele, u nichž je reálný předpoklad, že se stanou Vašimi platícími zákazníky.
Tohle reklamní řešení je vhodné i pro jednotlivce. Jste fotograf, umělec, překladatel, účetní, daňový poradce, advokát, designér nebo architekt? I vy můžete být na internetu více vidět! PPC reklama ve vyhledávačích nebo krátkodobější facebooková propagace Vás nepřipraví o kdovíjak horentní sumy, ale její efekt může být více než uspokojivý.
Microsite
V případech OSVČ se navíc hodí i vlastní stránka microsite. Jde o jednoduchou webovou stránku s vlastní doménou propagující určitou službu. Většinou slouží jako doplněk většímu e-shopu nebo www stránce, může však existovat i samostatně. A to právě případech, podnikáte-li jako jednotlivec nebo malá skupina.
Microsite má jednoduché grafické rozhraní a nekomplikovanou navigaci, každý návštěvník tak okamžitě získá informace, pro které na stránku přišel. Vy tedy můžete s minimem nákladů a starostí propagovat pomocí stránky microsite svou službu. Hlavním cílem microsite je přimět zákazníky koupit si Váš produkt nebo službu. Microsite je rychlá, levná a nabízí rychle viditelný efekt.
Mohlo by Vás zajímat
Tvorba webových stránek Zlín | Tvorba webu | Copywriting |SEO optimalizace| Klíčová slova | Sociální sítě | Grafické práce| Marketing | Reklama|PR