Virtuální realita (VR) je interaktivní technologie umožňující uživatelům vstoupit do počítačem generovaného prostředí a interagovat s ním pomocí VR headsetů a ovladačů. VR headsety představují virtuální brýle umožňující vidět uživatelům virtuální svět kolem sebe. Tyto brýle mají obvykle zabudované displeje, které zobrazují obrazovou informaci pro každé oko zvlášť, aby se vytvořil pocit hloubky a prostorového vnímání. Interagovat s virtuálním světem je možné pomocí ovladačů s využitím gest a pohybů rukou.
Vývoj virtuální reality
Vývoj virtuální reality má dlouhou historii, která sahá až do 60. let 20. století. Zde je přehled klíčových milníků a událostí ve vývoji virtuální reality:
- První koncepty (1950-1960)
- První VR headset (1968): Tento headset měl jednoduché zobrazení a byl zavěšený na stropě.
- První komerční zařízení (1980)
- VR v armádě a výzkumu (1990): V 90. letech byla VR často využívána v armádě a vědeckém výzkumu pro simulace a tréninkové účely.
- Boom v herním průmyslu (2010): Společnosti jako Oculus, HTC Vive a PlayStation VR představily VR headsety určené pro hráče.
- Rozvoj mobilní VR (2015): S rostoucím počtem chytrých telefonů začaly být populární i mobilní VR headsety.
- Široké využití v různých odvětvích (2020): V současné době je VR používána v různých odvětvích.
Využití virtuální reality
Díky pokročilému hardwaru a software je VR stále více dostupná a nabízí široké využití v různých oblastech. Zde jsou některé z hlavních oblastí využití virtuální reality:
- Zábava a herní průmysl: VR umožňuje hráčům ponořit se do her jako nikdy předtím, čímž zvyšuje pocit interakce a zapojení do virtuálního světa.
- Marketing a reklama: VR se stává stále častějším nástrojem pro online marketingové nástroje. Také se využívá při programovacích jazycích jako Javascript programátor nebo PHP programátor
- Simulace a trénink: VR se používá v různých odvětvích pro simulaci a trénink. V armádě se používá pro vojenský výcvik, v leteckém průmyslu pro simulace letu, ve zdravotnictví pro trénink chirurgů a lékařů, a v mnoha dalších oborech.
- Vzdělávání a výuka: VR může poskytnout realističtější a interaktivní výukové zkušenosti. Umožňuje studentům prozkoumat historické události, přírodní jevy, složité mechanismy a další témata.
- Sociální interakce: Virtuální realita nabízí možnost komunikovat a interagovat s ostatními uživateli v digitálním prostoru, což otevírá nové možnosti pro virtuální setkání a sociální sítě, jako třeba Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter a podobně
- Lékařství a terapie: Virtuální realita se používá v lékařství pro léčbu fobií, posttraumatické stresové poruchy (PTSD) a dalších poruch pomocí expoziční terapie.
- Umění a kreativita: Umělci mohou využít VR pro tvorbu 3D umění a sochařství v digitálním prostoru.
Vývoj aplikací Praha | Vývoj aplikací Brno | Vývoj aplikací Zlín