PPC (pay-per-click) nebo SEO (serach optimalization)? To je otázka, kterou si klade mnoho firem, které rozšiřují své podnikání do online prostředí. Každý z těchto marketingových nástrojů má své pro a proti. V tomto článku Vám ve zkratce představím co každý z těchto nástrojů obnáší, jaké jsou jejich silné a slabé stránky, a na závěr doporučení, co je dle mého názoru nejlepší volbou.
PPC
Propagace pomocí nástroje PPC je založena na principu placení pouze na základě prokliku přes daný link. V tomto případě neplatíte nic, pokud se přes Váš odkaz nikdo nedostane na Vaše webové stránky. Jaké jsou tedy výhody a nevýhody PPC?
Funguje okamžitě
Asi největší výhodou PPC reklamy je, že ji dokáže spustit během jednoho dne. Pomocí Google Ads vytvoříte bannerovou reklamu nebo reklamu ve vyhledávačích během hodiny a ten samý den Vám také začne fungovat.
Jednoduché spuštění
Díky systémům jako je Google Ads (pro vyhledávač Google) a Sklik (pro vyhledávač Seznam) je velmi jednoduché spustit reklamní kampaň. Na základě několika kroků Vám pomůžou sestavit reklamu a zacílit na to správné publikum. Zároveň se také dá v reklamní sestavě změnit popisek, banner, apod. Tohle je velmi výhodný atribut zejména v případě, kdy máte překlep v titulku nebo Vás napadne lepší zpracování banneru.
Platíte jenom za proklik
Díky tomuto faktoru se nemusíte strachovat, že do propagace investujete mnoho peněz a neuvidíte z nich ani korunu. Na základě ceny za proklik, která je stanovena v Google Ads nebo Skliku si můžete odhadnout, kolik peněz budete potřebovat a zároveň si také nastavit denní limit, který jste ochotni utratit. V případě, že reklamní kampaň nebude úspěšná a nikdo nebude využívat prokliku, tak nebudete zbytečně ztrácet peníze.
Označení reklama
První slabá stránka PPC se týká propagace ve vyhledávačích. Pokud se rozhodnete pro tento druh PPC reklamy, tak se Vaše stránka bude zobrazovat na předních příčkách v SERPu (Seach Engine Result Page), avšak bude mít u sebe označení reklamy. Tohle může mnoho potenciálních zákazníků odradit, protože se jedná o placenou propagaci a je to ta „jednodušší“ cesta.
Rozpočet hraje hlavní roli
I když si můžete stanovit denní limit na svoji reklamní kampaň, tak se jednoduše může nasčítat velká částka, která je potřeba, aby propagace dosáhla požadovaných výsledků. Čím větší finanční rozpočet budete ochotni investovat do PPC reklamy, tím lepších výsledků budete dosahovat. Z dlouhodobé hlediska může pro mnoho, zejména menších firem, PPC reklama nevýhodná.
Platíte za každý proklik
To, co se na jednu stranu může brát ze velkou výhodu PPC reklamy se však také může stát její nevýhodou. Jelikož platíte za jakýkoliv proklik, tak se do něj vztahují i ty, na které uživatel klikne omylem a okamžitě stránku opustí. Systém nedokáže rozlišit, zda jste na danou stránku opravdu chtěli klinout nebo ne. Proto se může stát, že část Vašich výdajů na reklamu padne přesně na tyto nešťastné prokliky.
SEO
Optimalizace SEO je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro propagaci Vašich webových stránek. Na základě analýzy klíčových slov, které umístíte na svůj web, se bude Vaše stránka zobrazovat po vyhledávání. Avšak i optimalizace SEO má svoje pro a proti. Zde je pár z nich.
Výhodná dlouhodobě
I když optimalizace SEO vyžaduje pravidelnou práci, tak je výhodné zejména z dlouhodobého hlediska. Pokud Vám SEO funguje tak jak má a pohybuje se Váš web na vrcholu vyhledávání, tak nelze Vaši pozici přeplatit PPC reklamou. Díky této pozici se Vám mnohonásobně zvýší návštěvnost na Vaší stránce.
Návratnost investice
Na základě několika výzkumů je prokázáno, že v porovnání s PPC reklamou, je ROI (return on investment) vyšší. K tomu dochází zejména díky tomu, že přes sociální sítě a ostatní stránky je menší šance, že dojde k nákupu, přičemž ve vyhledávačích lidé hledají specifickou službu nebo produkt, o kterém jsou v mnoha případech již o koupi přesvědčeni.
Bez označení propagace
Jak už bylo zmíněno v případě PPC reklamy, tak ta má u sebe označení placené propagace. V případě SEO se tohle neděje. Když se na to podíváme z pohledu spotřebitelského chování, tak mnoho lidí preferuje stránky, které nejsou propagovány pomocí PPC reklamy. Často to bývá vnímáno jako jednodušší cesta pro úspěch a záměrně se lidé těmto stránkám vyhýbají. Z tohoto hlediska optimalizace SEO působí více důvěryhodně, protože vyžaduje více práce.
Nefunguje okamžitě
Na rozdíl od PPC reklamy, která se dá spustit během jednoho dne, SEO vyžaduje mnoho násobně delší práci. V průměru se bavíme o době několika měsíců. I když je optimalizace SEO z dlouhodobého hlediska výhodnější, tak začne fungovat později, což může mnoho lidí odradit k jeho celkovému využívání.
Změny v algoritmu
Optimalizace SEO je založena je algoritmu daného vyhledávače, proto Vám nikdo nemůže garantovat, že se Váš web dostane na první místo po vyhledávání. S tím také úzce souvisí i změny v algoritmu, které přicházejí poměrně často. Jelikož algoritmus je utajovaný, tak může nastat situace, kdy dojde ke změnám a Váš web se z prvního místo propadne až na konec stránky.
Co je tedy výhodnější?
Jak PPC tak optimalizace SEO mají své silné a slabé stránky. Z dlouhodobého hlediska je výhodnější využití optimalizace SEO. Pokud však potřebujete rychlou reklamní kampaň, tak PPC je pro to jak ušité. V případě, že v online prostředí začínáte se svými webovými stránkami, tak je pro Vás nejvýhodnější kombinace obou nástrojů. Začněte pracovat na SEO, protože to bude trvat, než začne fungovat. Do té doby využijte propagaci PPC, která Vám umožní zviditelnit Vaši webovou stránku okamžitě. Do té doby než začne fungovat SEO využívejte PPC. Podle dat získaných z Google Analytics, která Vám poskytnout na základě Vaši PPC reklamy můžete upravit Vaši reklamní strategii a určitým způsobem si i otestovat svou cílovou skupinu.
Věříme, že Vám tento článek byl užitečný a pomohl Vám v rozhodování, zda využít PPC nebo SEO. Pokud potřebujete jakkoliv pomoc, tak se na nás neváhejte obrátit.
Potřebujete vytvořit nové webové stránky v roce 2021?
TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK | SEO A OPTIMALIZACE WEBOVÝCH STRÁNEK | COPYWRITE | GRAFIKA | MARKETING | SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Weby tvoříme v těchto městech:
TVORBA WEBU ZLÍN|TVORBA WEBU PRAHA|TVORBA WEBU BRNO|TVORBA WEBU OSTRAVA |TVORBA WEBU OLOMOUC
Zabýváme se kategoriemi: