Expert Dev, s.r.o.

Facebook pro podnikatele: Proč se vyplatí ho mít a jaké jsou možnosti reklam

Mnoho menších podnikatelů i větších firem používá facebookový profil jako hlavní platformu i jako  doplněk celkového mixu marketingové komunikační strategie. Zákazníci jsou zvyklí si vyhledávat informace na mnoha kanálech a facebook je jedním z těch hlavních. Na facebooku se dá nabrat spoustu nových zákazníků placenou reklamou, ale také přirozenou a tudíž zcela bezplatnou cestou!

A jak tedy facebookový profil vystavět?

Na začátek se ujistěte, že facebookový profil obsahuje všechny informace potřebné pro zákazníka – kdo jste, v čem podnikáte, co prodáváte, kde sídlíte, jaká je vaše otevírací doba, kde vás může zákazník všude navštívit, na koho se může obrátit a jak vás kontaktovat a mnoho dalšího.
Vlastníte-li e-shop, facebookový profil by měl především odkazovat na něj. Nezapomeňte odkaz na web uvést jako jednu z prvních věcí v sekci „informace“, dát si jej viditelně do profilu, do záhlaví… Zkrátka ujistit se, že je plně využita příležitost přesměrovat uživatele sociálních sítí přímo na e-shop s vystavenými produkty.
Až budou informace kompletní, teprve pak se může začít s přidáváním příspěvků.

Jak komunikovat?

Velkým trendem na facebooku je dnes výrazně neformální komunikace. Velké korporáty často uveřejňují střípky z jejich „vnitřního života“, horké novinky, akce, fotky realizovaných projektů, momentky z teambuildingů… Zkrátka živí svůj facebookový profil velmi intenzivně.

Základ pro psaní facebookových příspěvků – nepište slohy, ty nikdo nečte. Uvědomte si, že lidé, kteří tzv. scrollují sociální sítí nečtou dopodrobna každý příspěvek, pozornost věnují až tomu, co je skutečně zaujme.

Fotky, fotky a fotky

Samozřejmě každý druh podnikání si žádá specifickou komunikaci. Jestli máte malé kadeřnictví, nebojte se zákaznice přilákat fotkami s výsledky své práce – proměn vizáže, slušivých účesů, slevovými akcemi, zkrátka a dobře, ukažte světu, co umíte a hlavně dejte o sobě vědět, ať vás zákazníci najdou (nebo lépe řečeno, ať si je najdete vy sami…).

Pokud vlastníte instalatérství, naplnit pravidelně facebookový profil smysluplnými a přitažlivými příspěvky bylo přinejmenším velmi náročné, ale ne nemožné! Jste-li kreativní a máte-li dobré nápady, můžete pomocí facebooku oslovit širokou skupinu zájemců. Naopak, pracujete jako designér a výtvarník, facebookový a instagramový profil se jeví jako jedna z nejúčinnějších forem prezentace, neboť Vaše práce je založena na vizuálnu, nových nápadech, originalitě produktů a odběratele by mohly zajímat i takové věci, jako je postup při práci, tvůrčí proces… Dát o sobě vědět prostřednictvím fotografií na sociálních sítích by tedy mohlo mít z hlediska přílivu nových zájemců velký význam.

Odkazy na články

Netrapte své čtenáře pouze nepřetržitými pobídkami ke koupi, facebookový profil by měl nabídnout i nějakou přidanou hodnotu. Uživatel může na váš profil zavítat ne kvůli tomu, že má zájem o okamžitý nákup produktu, ale spíše se rozkoukává a hledá informace. Snažte se mu je tedy nabídnout. Následná koupě produktu nebo služby bude až následujícím efektem.

Mnoho firem, e-shopů a podniků si vede blogy o produktech, o službách nebo obecně o životním stylu spojeným s nabízeným sortimentem. Odkazy na příspěvky pak pravidelně zásobuje i svůj facebookový profil, a tato strategie má bezpočet výhod.

Jednak je pravděpodobné, že se zájemce o poutavý článek po návštěvě Vašeho webu stane i Vaším platícím zákazníkem, jednak pravidelná publicita slouží k remarketingu a PR neboli udržování vztahů s již stávajícími zákazníky, kterým se díky článkům pravidelně připomínáme se svými produkty či službami, a jednak pomůže nerozhodnému potenciálnímu zákazníkovi rozhodnout se, jestli chce nebo nechce využít naše služby.

Jako příklad vedených blogů můžeme uvést:

  • Kadeřnický a kosmetický salon, který pravidelně uveřejňuje na svůj blog nejnovější trendy v účesech, informuje o průběhu, výhodách a efektu nabízených služeb a snaží se zákaznicím poradit, jsou-li tyto služby přesně pro ně, případně nabídne jinou alternativu, radí zákaznicím s výběrem produktů péče o pleť a vlasy…
  • E-shop se zdravou výživou věnující se zdravému životnímu stylu publikující články typu „Jak snížit příjem bílého cukru“, „10 pravidel pro novoroční dietu“ nebo „Jak správně připravit zelený čaj“ nejen poskytuje užitečné rady a tipy při přípravě a konzumaci produktů, které zde zákazník zakoupí, ale také motivuje nové návštěvníky webu k jejich nákupu.

Ve zkratce – buďte kreativní a „krmte“ profil vaší firmy pravidelně zajímavým obsahem.

Vizuální obsah na instagram

Co se týče instagramu, což je sociální síť stavějící na obrázcích a fotografiích především (text je zde druhotný), probíhá firemní komunikace směrem k zákazníkům podobně.

Instagramové profily sbírající své sledovatele, takzvané followery, jsou oblíbeným marketingovým nástrojem. Zde ale platí dvojnásob, že aktualizace profilu a četnost přidávání fotografií musí být velmi intenzivní, jinak se Váš kanál ztratí v záplavě jiných.

Propagaci svého podniku přes instagram musíte stavět především na vizuální stránce věci. Profil musíte zásobovat působivými, v nejlepším případě profesionálními fotografiemi a nespoléhat se na to, že Vás followeři najdou sami od sebe.

Nekonečné možnosti facebookových reklam

Kromě přirozeného zobrazování obsahu existuje Facebooku také možnost placené propagace. Ta s sebou nese obrovské množství výhod a možností, jak nabrat nové zákazníky.

Facebook umí zacílit na určité uživatele

Věnovat více času, energie a peněz do správy facebookového profilu se vyplácí především firmám a společnostem, jejichž produkty nebo služby cílí na tu skupinu, která se na sociálních sítích pohybuje nejčastěji a s velkou pravidelností – teenagery a lidi do 30 let.

Je tedy velmi pravděpodobné, že především mladší uživatelé budou aktivními odběrateli Vašich příspěvků. (Což ale neznamená, že starší generace by nebyla na fb dostatečně aktivní a nešlo by je tak facebookovou reklamou také oslovit!)

Podle čeho umí facebook cílit?

  • Pohlaví
  • Věk
  • Vzdělání
  • Zájmy
  • Bydliště
  • Rodinný stav

…a mnoho dalšího!

Určujete, kolik utratíte

Na facebooku lze nastavit nejen maximální utracenou částku za reklamu celkem, ale také denní limit a dokonce facebook zvládne sám hlídat, aby cena za kliknutí nebo konverzi nepřekročila určitou sumu.

V praxi tedy – denní limit mám 100 Kč za reklamu, kdyby mě konverze stála 50 Kč, mohu zaplatit pouze 2 konverze denně. Facebook tedy ohlídá, aby se cena za konverzi držela v limitech.

Facebook při správném nastavení umí dokonce i sám vypnout reklamy, které jsou nerentabilní, nebo přidat rozpočet těm, které jsou úspěšné.

Přesné statistiky

Facebooková reklama není letáček, u kterého už se nikdy nedozvíte, jestli si jej majitel alespoň přečte, nakoupí na jeho základě, nebo jej při nejbližší možné příležitosti hodí do koše.

Facebook vám bude v reálném čase vykazovat podrobné statistiky – kolik lidí Vaše reklama oslovila, kolik jich zaujala, jaké procento uživatelů kliklo na odkaz a kolik lidí na základě reklamy provedlo nějakou konverzi na webu nebo e-shopu (například kliklo na „vložit do košíku“ nebo „poslat poptávku“).

Remarketing aneb podchycení zákazníka

Slovo remarketing by se dalo volně přeložit jako „připomínání se zákazníkovi“. Díky facebookovému remarketingu můžete zákazníkovi, který už váš web navštívil a prohlížel si konkrétní produkt nebo službu, ukazovat cílenou reklamu (nejlépe přímo na onen konkrétní produkt nebo například na nějakou slevovou akci – „poštovné zdarma“, „sleva 20 % na celý sortiment“ a tak podobně).

Stěžejní je pro tuto činnost facebook pixel. Kód pixelu vložíte na svůj web, pixel bude zaznamenávat návštěvy a konverze na vaší stránce. Dále si přes Okruh uživatelů nastavíte Vlastní okruh uživatelů – to budou lidé, kteří navštívili váš web, facebookovou stránku, instagram a jiné.

Podobný okruh uživatelů

Tato funkce se vyplatí, pokud už facebookový profil nějakou dobu vedete a máte zde základnu fanoušků. Facebook umí zaznamenávat, jaký typ lidí lajkuje vaši stránku a vaše příspěvky a jakým způsobem se k vám dostali. Umí tak oslovit „podobné“ lidi – vaše potenciální zákazníky. A tady je pravděpodobnost, že se uživatelé „chytnou“ a stanou se vašimi zákazníky, mnohem vyšší než u bezcílného oslovování.

Nejspíš je to složitější, než jste čekali, že? Ale nezoufejte. Pokud si s vlastní prezentací na sítích nevíte rady, přečtěte si náš článek Poutavý text na webu? Základ úspěšného byznysu! A nebo se nám ozvěte a my vám se správou facebookového profilu a reklam pomůžeme!




Mohlo by Vás zajímat

Tvorba webových stránek Zlín Tvorba webu | Copywriting |SEO optimalizaceKlíčová slova | Sociální sítě | Grafické práceMarketing | Reklama|PR

Sdílet příspěvek

Další články

Marketingový specialista budující zpětné odkazy pro lepší SEO
Online marketing

Zpětné odkazy a jejich význam pro SEO

Zpětné odkazy, často označované jako „backlinky,“ tvoří základ efektivní SEO strategie. Jde o odkazy, které vedou z jiných webových stránek na tu vaši, a slouží

Co dále nabízíme?

Webový rozcestník a další doplňkové služby