Barvy nás ovlivňují každý den, každou minutu. Výtvarnou stránku věcí vnímáme, aniž bychom si to uvědomovali a stejně tak na naše potenciální zákazníky působí vzhled a design nejen produktů samotných, ale i jejich celková prezentace. Webové stránky by měly být originální, líbivé, výtvarně propracované, ale žádný design by neměl být vytvořen na úkor uživatelského pohodlí a přehlednosti. Dobrý grafik by měl disponovat schopností vybalancovat ten správný poměr originality, grafického umu a příjemného a komfortního uspořádání a kategorizace jednotlivých produktů a informací.
1. Responzivní design
Dnes už jen těžko můžeme spoléhat na to, že si uživatel prohlíží web pouze z monitoru počítače. Design tedy musí být vytvořen tak, aby se dokázal přizpůsobit všem velikostem a typům mobilních telefonů a tabletů. Klienti tak nebudou zmatení, pokud si stránku prohlédnou vícekrát z různých zařízení.
2. Přehledná navigace
Jakmile uživatel zavítá na Váš web, chce mít jasný a rychlý přístup k informacím. Pokud si chcete udržet první pozice, musíte zavést uživatelsky přívětivý navigační systém. Přehledné a nekomplikované menu je základ, celý web nebo e-shop by měl být jasně strukturovaný a orientace na něm by měla být jednoduchá. Pokud na něj zákazník zavítá s cílem najít jeden konkrétní produkt nebo informaci, cesta musí být přímá. Klient by měl také okamžitě dohledat, kde se dají na e-shopu najít kromě produktů také dílčí služby, jako jsou poradenství, možnost reklamace, firemní servis a tak dále. Snadno dostupné by měly být také základní informace o Vašem podniku – kontaktní informace, adresa, obchodní podmínky a spoustu dalších.
3. Působivé vizuály
Mnoho firem zařazuje vizuály na své stránky, protože pomáhají udržet zákazníka na stránce. Nechávají si tak tvořit profesionální fotografie a propagační videa. Šance, že zákazník provede akci díky efektnímu videu nebo fotografiím, se mnohonásobně zvyšuje. Vizuální prvky napomáhají interakci mezi prodejcem a klientem, zvyšují uživatelský komfort stránek.
I když vizuály dobře člení text a poutají čtenářovu pozornost, některé společnosti to s nimi až přehánějí. Web pak působí přehlceně a neuspořádaně. Je třeba vytvořit pro oko zákazníka příjemnou rovnováhu mezi textem, fotografiemi a videem. Vizuální prvky jsou zajisté účinnou formou komunikační strategie, nesnažte se jich však za každou cenu přidat co nejvíc. Efekt na koncového zákazníka by byl opačný, než chceme.
4. Harmonie barev
Pokud si nejste jistí, můžete použít některé vzorníky volně dostupné na internetu. Neopomínejte se řídit pomůckou, která je základní mantrou pro všechny grafiky, a to, že méně je někdy více. I občasný volný prostor má své kouzlo a lepší mít webový design sladěný do dvou až tří barev v různých odstínech, než za každou cenu experimentovat. Jestli ale chcete mít web, který bude designově originálnější, než šablonově sladěné barvy, svěřte jej do rukou schopného grafika. Ten bude schopný připravit a sladit web jako celek, včetně fontů, rozmístění textu a fotek.
5. Celistvost
Máloco bude působit na návštěvníka webu hůř, než neuspořádanost a střídání několika různých stylů grafiky. Pro pohodlnou editaci a zachování celistvosti můžete používat různé přednastavené příručky stylu. Ty jsou tvořeny sepsáním toho, jak má Vaše webová stránka vypadat. Rozhodnete se pro barvu, formát, typografii a mnoho dalších prvků, které pak už budou automaticky přednastaveny pro další editace a úpravy. Vkládat a měnit nové příspěvky tak může kdokoliv, aniž by porušil jednolitost designu stránky. Každý upravený prvek tak bude v souladu se vším ostatním.
6. Call-to-action (CTA) tlačítko
K rychlejšímu přesvědčení zákazníka ke konverzi nám pomůže takzvané CTA (Call-to-action) tlačítko. Call to action, v českém překladu výzva k akci, je účinný prvek online marketingu, kterým přimějete čtenáře jednat. Může se jednat o odkaz, který zavede návštěvníka webu k dalším, pro něj užitečným informacím, doporučí mu kontaktování firmy nebo je to rovnou přímá výzva k nákupu.
CTA tlačítko by mělo být výrazné a kontrastní, ale zároveň korespondovat s celkovým designem webu. Text by měl být krátký a výstižný, klidně se může jednat pouze o dvouslovné spojení. „Kupujte teď“, „Přidat do košíku“, „Chci vědět víc“, „Mám zájem o nabídku“ nebo „Kontaktujte nás“ bohatě postačí. Pozornost poutající nápadný prvek navíc trefně rozbíjí strukturu stránky.
7. Rychlé načtení stránky
Můžete mít sebelepší webový design, ale nebude to ničemu platné, pokud se na stránku návštěvník ani nedostane a neuvidí ji. Pokud zákazník hledá konkrétní produkty nebo informace, pomalé načítání jej spolehlivě odradí a zkusí hledat jinde. U konkurence. Představte si to sami, i Vás jako uživatele web, který není schopný se ihned zobrazit, spolehlivě odradí.
Ne každý má v telefonu rychlá data a doma vysokorychlostní internet. Design tak nesmí být natolik náročný, aby s ním každé druhé mobilní zařízení mělo problém. Pokud si nejste jistí, rychlost Vaší stránky můžete ověřit pomocí Google PageSpeed Insights. Tento nástroj Vám ukáže, za jakou dobu se Vaše stránka načte a doporučí, co by se mělo vylepšit. Není od věci se pak v těchto záležitostech spolehnout na digitální marketingovou společnost, nemusíte se tak zalamovat starostí o web, ale můžete se v klidu soustředit na své podnikání.
A pro to, aby se Váš e-shop nebo webová stránka dostala co nejrychlejší cestou k internetovým uživatelům, Vám poslouží celková SEO optimalizace a vhodná volba klíčových slov. Jak na ně si přečtěte v článku Klíčová slova? Klíč k úspěchu na sítích!
Mohlo by Vás zajímat
Tvorba webových stránek Zlín | Tvorba webu | Copywriting |SEO optimalizace| Klíčová slova | Sociální sítě | Grafické práce| Marketing | Reklama|PR