Míra konverze – Stránky, které disponují nízkou rychlostí načítání Google poměrně běžně penalizuje. To má samozřejmě za následek jejich malou návštěvnost a tím i malou míru konverzí. Na stránky, které se načítají pomalu se návštěvníci nebudou chtít vracet, a už vůbec nebudou chtít provést nějakou akci. Není žádným tajemstvím, že už pouze jednosekundové zpoždění vede k 7% snížení konverzí u internetových obchodů. Naopak zlepšení v oblasti rychlosti načítání o jednu sekundu může konverze zvýšit až o 27 %.
Míra okamžitého opuštění (bounce rate)– S nízkou rychlostí načítání samozřejmě souvisí i míra okamžitého opuštění webu. Nejen tedy, že nedojde k žádným konverzím, ale uživatelé stránku opustí ihned poté, co si prohlédnou vstupní stránku. S vyšší dobou načítání tak souvisí i zvyšování procentuálního zastoupení těchto návštěvníků.
Uživatelská zkušenost (UX) – Když zákazník poprvé navštíví webovou stránku nebo e-shop, očekává, že do 3 sekund bude mít naservírovaný celý jeho obsah. První dojem je proto v tomto ohledu zcela rozhodující. Lidé mají tendenci považovat rychlejší weby za spolehlivější a profesionálnější a v případě, že očekávání v oblasti rychlosti načítání nebudou splněna, může být u uživatelů velmi rychle vytvořen negativní dojem. Ten se však poměrně složitě napravuje. Odstrašujícím případem proto může být skutečnost, že až 40 % návštěvníků web zcela opustí, pokud načítání trvá déle, než 3 sekundy.
Loajalita zákazníků – Zatímco zákazníkův první negativní dojem z pomalého webu může být problém, dlouhodobě to může být ještě mnohem horší. Je všeobecně známo, že přimět stávající zákazníky k opakovanému nákupu je levnější než najít zákazníky nové. Investice do zkrácení doby načítání je tak jeden z efektivních způsobů, jak si v budoucnu udržet nízké náklady na získávání zákazníků.
Hodnocení ve vyhledávání – V neposlední řadě je nutné zmínit i optimalizaci pro vyhledávače, což je v oblasti uživatelské zkušenosti a úspěšnosti webu taktéž důležitým hodnotícím faktorem. Dostat se na první stránku Googlu je cílem mnoha firem, a právě rychlost webu je jedním ze způsobů, jak toho docílit. Jedná se zkrátka o jeden z mnoha SEO faktorů, které by měl každý úspěšný web či e-shop splňovat. Od roku 2021 dokonce Google hodnotí rychle se načítající stránky ještě lépe, než tomu bylo dřív.
Jak zlepšit rychlost webu?
V první řadě je nutné porozumět tomu, jak si webová stránka či e-shop stojí teď. Je proto důležité, abyste nejprve udělali krok zpět a získali úplný obrázek o jeho výkonu. Pokud nejsou výsledky optimální, měli byste učinit několik kroků, které napomůžou ke zvýšení rychlosti. Mezi ty základní a méně technické patří např. odstranění zpomalujících elementů, jako např. carousel či příliš a zbytečně velké obrázky. Mnoho vylepšení v oblasti zvýšení rychlosti se však ukrývá „pod kapotou“ a jejich povaha je spíše technická. Nejčastěji se jedná o úpravy v CSS či JavaScriptu.
Musíte myslet také na to, že jakákoliv změna může následně rychlost negativně či pozitivně ovlivnit a při provádění těchto změn byste měli mít neustále přehled o rychlostním skóre a v případě potřeby jej vylepšovat a optimalizovat. Důvodů, proč je rychlost stránky naprosto zásadní je totiž skutečně mnoho.
Jak změřit rychlost webu?
Existuje mnoho nástrojů, které majitelům webů či e-shopů pomohou s měřením a testováním rychlosti jejich načítání. Mnoho těchto nástrojů dokáže zároveň identifikovat problematické prvky, které stránky zpomalují. Mezi nejvyužívanější nástroje patří např. Google PageSpeed Insights, Cloudflare, GTmetrix, WebPageTest nebo Pingdom.
Mezi nejdůležitější metriky, které byste měli sledovat a které mají přímý vliv na uživatelský dojem patří např: TTFB (Time To First Byte) – čas mezi požadavkem prohlížeče na webovou stránku a okamžikem první bajtové odpovědi, LCP (Largest Contentful Paint) – doba trvání načtení „hlavního“ obsahu a v neposlední řadě je důležitou metrikou také doba úplného načtení webové stránky.
Pokud tedy chcete porozumět výkonu svého webu, nástroje pro testování rychlosti jsou velmi užitečné. Nenechte se však zcela pohltit abstraktními čísly v oblasti skóre výkonu a raději se zaměřte na metriky skutečného výkonu, jako jsou již zmíněné TTFB nebo LCP. Skóre výkonu může být užitečným hodnotícím kritériem v oblasti celkové optimalizace webové stránky, avšak před metrikami, které určují rychlost načítání by neměly mít přednost.