Expert Dev, s.r.o.

Jak to bylo se začátkem SEO?

Search Engine Optimalization neboli optimalizace pro vyhledávače se stalo nedílnou součástí online marketingu. Webové stránky, které v dnešní době SEO nevyužívají (případně ani PCC reklamu) nemohou očekávat vysokou návštěvnost na svých stránkách.

K rychlému zopakování, SEO je marketingový nástroj, díky kterému se zvýší návštěvnost a konverze na Vašem webu. Faktory, které tvoří SEO rozdělujeme na on-page faktory (faktory, které nachází přímo na webu a jednoduše je můžeme ovlivnit) a off-page faktory (linkbuilding na externích stránkách, zmínky v příspěvcích na sociálních sítích, apod.). Při správném použití jednotlivých faktorů dosáhneme umístění na SERPu (Search Engine Result Page), což vede k vyšší návštěvnosti stránek. Díky vyšší návštěvnosti stránek, více návštěvníků nakoupí Váš produkt nebo službu a stanou se z nich Vaši zákazníci.

Takhle vypadá SEO dnes, avšak v minulosti nebyla optimalizace takhle propracovaná. V tomto článku se v rychlosti podíváme na nejdůležitější body, jak se SEO vzniklo a jak se vyvíjelo.

Začátky SEO

Kdy vzniklo SEO?

Začátky optimalizace pro vyhledávače spojujeme s 90. léty 20. století. V té době se však ještě nesetkáváme s pojmem Search Engine Optimalization. SEO bývá označování jako Search Engine Ranking nebo Search Engine Positioning. Některé zdroje datují vznik SEO k vzniku internetových vyhledávačů, teda do roku 1991. Avšak většina z nás jej datuje do roku 1997. Podle několika zdrojů s optimalizací přišel v roce 1997 manažer rockové kapely, který nebyl spokojen s umístěním webové stránky na SERPu, která se nacházela až na čtvrté straně, což snižovalo její návštěvnost. Pokud je však tenhle fakt stoprocentně pravdivé, se už nedozvíme.

Jak vypadala první verze SEO?

Prvotní verze SEO pracovala pouze s on-page faktory. V jeho začátcích se skládaly z těchto faktorů:

  • Kvalitní obsah
  • Text byl dostatečně dlouhý
  • Interní odkazy a odkazy na jiné stránky
  • Správně využity HTML tagy

Jelikož se bavíme o úplně první verzi, tak je zřejmé, že měla mnoho much. Mezi ty patří třeba neomezené použití klíčových slov. Na svoji stránku jste klidně mohli napsat 150x klíčové slovo, a byli jste na prvním místě vyhledávání. V dnešní době je tato technika penalizována.

První placená propagace

S první placenou propagací, přišel webový vyhledávač Goto.com. Ten umožňoval zobrazování webů na prvních příčkách vyhledávání, a to ještě před organickým vyhledáváním. Tento moment můžeme označovat za zrod PPC reklamy, kterou o pár let později začal využívat také Google.

Revoluce – Přichází Google

Na přelomu tisíciletí se rodí nynější internetový gigant – Google. Před příchodem Google patřil Yahoo! mezi nejpoužívanější vyhledávač. Ten však udělala strategickou chybu a přenechal organické vyhledávání na starosti Googlu. Tímto krokem Yahoo! pomohl Googlu na výsluní. Než Google nastoupil, využívaly se výše zmíněné on-page faktory k hodnocení pozic stránek. Po příchodu Google se však mnohé změnilo. Google začal používat nové faktory (off-page), přičemž každý z nich měl jinou váhu. Nové algoritmy vyhodnocovaly stránky podle nových faktorů:

  • Linkbuilding – čím vice externích odkazů, tím vyšší pozice. Google zastával pravidlo, že čím více o Vás lidé mluví, tím vyšší kvalitu stránka musí mít.
  • Anchor text – slovo, na které je napojený odkaz na další stránku

SEO podle Vaší lokace

Kolem roku 2004 se Google začíná více zaměřovat na personalizaci obsahu a zobrazování relevantních informací na základě Vaší polohy. Personalizace byla založena zejména na historii vyhledávání a jejich zájmech. S tímto se setkáváme dodnes, kdy se nám snaží vyhledávač navrhnout ať už stejné stránky, které jsme v minulosti vyhledávali a nebo jim podobné. Když se však pozastavíme u lokace, tak zde Google udělal tento krok zejména proto, že mnoho lidí psalo do vyhledání např. restaurace. Aby vyhledávání bylo pro návštěvníka relevantní a nezobrazoval mu restaurace na druhém konci světa, tak začal používat jeho polohu, aby mu mohl nabídnout podniky v okolí.

YouTube a Google Analytics

V roce 2006 Google představuje dvě nové funkce – YouTube a Google Analytics. YouTube snad ani není třeba nějak představovat. Platforma k sdílení videí je jedním k nástrojů současného online marketingu, kdy má více než dvě miliardy uživatelů.

Na co je však dobré se zaměřit, je Google Analytics. Když Google Analytics nastoupily na trh, tak se jednalo o nástroj, který zobrazoval data ohledně Vašich webových stránek. V nynější době době je GA základem, pro zjišťovaní veškerých dat, nastavování online kampaní, apod.

Google Panda a Google Penguin

Roku 2011 Google představil svá „zvířátka“ – Google Panda a Google Penguin. Tyto aktualizace algoritmů ovlivnily pro mnoho uživatelů negativně jejich návštěvnost stránek, která doslova přes noc spadla v některých případech i o více než 50 %! Google Panda i Google Penguin se do dnešních dní zaměřuje na nekalé praktiky, které se objevují na webových stránkách se snahou zlepšení SEO. V tomto případě mluvíme o nadměrném využití klíčových slov, které předtím bylo na denním pořádku (zejména v začátcích SEO neexistoval žádný limit). Dále také hodnotil kvalitu externích odkazů a anchor textu. V tomto případě mnoho stránek narazilo a upadlo v zapomnění.

Google Penguin i Google Panda jsou stále využívány a pravidelně aktualizovány, proto je potřeba sledovat veškeré změny, které se pravidelně dějí, aby Vaše stránka zůstala relevantní. Pokud si však s tímto nechcete dělat starosti, tak se obraťte na SEO konzultanta pro více informací.

Věříme, že Vám tento článek o vývoji SEO rozšířil Vaše vědomosti.

Potřebujete vytvořit nové webové stránky v roce 2021?

TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK | SEO A OPTIMALIZACE WEBOVÝCH STRÁNEK | COPYWRITE GRAFIKA | MARKETING SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Weby tvoříme v těchto městech:

TVORBA WEBU ZLÍN|TVORBA WEBU PRAHA|TVORBA WEBU BRNO|TVORBA WEBU OSTRAVA |TVORBA WEBU OLOMOUC

Zabýváme se kategoriemi:

TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK NA MÍRU|TVORBA ŠABLONOVÝCH WEBOVÝCH STRÁNEK|TVORBA MICROSITES|TVORBA E-SHOPŮ NA MÍRU

Sdílet příspěvek

Další články

Marketingový specialista budující zpětné odkazy pro lepší SEO
Online marketing

Zpětné odkazy a jejich význam pro SEO

Zpětné odkazy, často označované jako „backlinky,“ tvoří základ efektivní SEO strategie. Jde o odkazy, které vedou z jiných webových stránek na tu vaši, a slouží

Co dále nabízíme?

Webový rozcestník a další doplňkové služby