Možná se i Vám stalo, že jste na svých stránkách zaznamenali rapidní propad. Na vině mohou být interní změny internetového giganta Google. Ten totiž nově přichází s impulsem detekovat, jak rychle se načítají jednotlivé weby. Algoritmy Google rozpoznají a označí pomalé a špatně optimalizované webové stránky a ty pak následně přestane vyhledávač zobrazovat na dohledatelných pozicích, bude je výrazně znevýhodňovat.
Světová jednička ve vyhledávačích Google upozadí webové stránky, které jsou podle něj příliš pomalé a snižují tak komfort internetových uživatelů.
Cílem vyhledávače Google je nabídnout uživateli co nejrelevantnější obsah na klíčové slovo, které do vyhledávače zadal. Okamžitě a bez čekání mu poskytnout přesné informace, zkrátka, aby okamžitě našel přesně to, co hledal.
Vaše stránky musejí být pro uživatele co nepřívětivější a optimalizované pro telefony i tablety. Zvláště, pokud máte e-shop, přes který uživatelé přímo nakupují, myslete na to, že prohlížet si Vaše stránky musí být pro zákazníka především pohodlné, nesmí ho rušit špatné zobrazení. Stránka, která je širší než displej, na kterém je prohlížena, text, který je v takovém fontu, že jednotlivé znaky splývají, a odkazy, do kterých se nejde trefit, Vám zaručí, že zákazník ztratí nervy, e-shop opustí a bude raději hledat jinde.
Trvá dlouho, než se web načte? Spotřebuje za tu dobu návštěvníkovi spoustu mobilních dat? Musí uživatel na Vašich stránkách zazoomovat, pokud si chce něco přečíst? Zobrazí se mu místo kvalitních fotografií podivně rozplizlé obrázky?
Je pro zákazníka snadné vše od prohlížení jednotlivých produktů až po přidání do košíku, zadání doručovací adresy a platba kartou? Pokud si nejste některým z těchto bodů jistí, napravte to, případně požádejte svého webmastera o úpravu. Těžko můžete doufat, že zákazník si vybere ráno cestou tramvají do práce produkt na Vašem e-shopu a místo, aby jej hned objednal, počká až do večera, kdy se vrátí domů a zapne stolní počítač, aby mohl na velkém monitoru bez komplikací vyplnit objednávku.
Bohužel, to už na Váš internetový obchod dávno zapomene, nákup odloží nebo si jej rozmyslí a v nejhorším případě nakoupí u konkurence. Snadné užívání Vašich stránek přes mobily je v dnešní době naprostý základ, který byste neměli opomíjet.
Několik důvodů, proč Google mohl začít znevýhodňovat Váš web:
- Vaše stránka se pomalu načítá
A rychlost webu není žádný abstraktní pojem, naopak se dá dost snadno změřit. Využít k tomu můžete nástroje jako Page SpeedInsights a Pingdom Website Speed Test. U obou měřičů je cíl získat bodové skóre 100, čím menší číslo vyjde, tím pomalejší je Váš web. Za dobré skóre webu se považují výsledky od 85 nahoru.
Pege SpeedInsights navíc poskytne i vysvětlení, kde konkrétně jsou chyby a doporučí jejich řešení.
- Stránka není responzivní pro telefony a jiná zařízení
Google radikálně znevýhodnil weby, které nejsou přívětivé pro uživatele mobilních telefonů, tabletů a jiných zařízení. Dnes už jen těžko můžeme spoléhat na to, že prohlížejí internet pouze z domovů od počítače. Právě naopak. Většina konverzí je dnes uskutečňována přes mobily, přes wi-fi sítě nebo placení data. A právě proto Google upozaďuje weby, které nejsou schopni se přizpůsobit telefonům a tabletům.
Máte (například v Google Analytics) dostupné informace, jaké procento zákazníků si u Vás objednalo službu nebo zakoupilo produkt právě z mobilu?
Google sám uvádí na svém blogu: „Pokud jde o vyhledávání na mobilních zařízeních, nezáleží na tom, jestli uživatel hledá v aplikaci nebo na webu. Měl by pokaždé dostat stejně relevantní výsledky. Protože čím dál tím více lidé používá pro přístup k internetu mobilní zařízení, algoritmy Googlu se tomu musejí přizpůsobit.“
Jinými slovy, pokud Vaše stránka neodpovídá požadovaným parametrů, Google ji automaticky vyhodnotí jako nesprávnou a nevyhovující a bude problém ji najít. Uživatel tak uvidí na prvních příčkách Vaši konkurenci, která má nejen dobře nastavená klíčová slova a všechny parametry SEO, ale jejíž design je také stoprocentně responzivní a přizpůsobí se každému zařízení připojenému k síti.
Vyhledávač nerozlišuje, jestli jde o web vytvořený na míru, šablonu nebo e-shop, podstatné je, aby byly stránky dobře optimalizovány. Tvoříte-li si stránky sami, pro jistotu si jejich zobrazení zkontrolujte na několika různých zařízeních – stolní PC s atypickým rozměrem monitoru, cestovní notebook, tablet, chytrý telefon – nejlépe android i iOS. Pokud se bude web všude zobrazovat správně, je vše v pořádku, pokud se bude na některém ze zařízení pomalu načítat, design se nezobrazí ve správném poměru, obrázky se nepřizpůsobí zobrazení atd., je něco špatně a vy byste měli přemýšlet o tom, jak dát své stránky do pořádku.
- Na webu jsou neoptimalizované obrázky
Fotky a obrázky mají obrovský dopad na načítání webových stránek. Pokud jsou fotky na Vašem webu velké, můžete to napravit kompresí a prostým zmenšením jejich velikosti. Existují i pluginy, které bezplatně komprimují obrázky nahrávané na web. Plugin může být součástí Vašeho WordPressu.
- Na Vašem webu je mnoho reklam
Google nově zkoumá také layout (rozložení) stránky. Pokud je tam enormní množství komerčních sdělení, reklamních bannerů a podobných věcí, vyhledávač jej znevýhodňuje oproti webům s kvalitním a nekomerčním obsahem. To znamená, že vlastníte-li web, vedete blog (apod.) a nabízíte na něm prostory určené k reklamě, zapřemýšlejte, v jakém poměru je reklama vůči „běžnému“ obsahu. Váš web to může ve vyhledávání značně ovlivnit.
- Flash Player
A na závěr: k 31. prosinci 2020 přestane společnost Adobe podporovat Flash Player. Nyní prohlížeč Google Chrome již nějakou dobu Flash Player na stránkách omezuje, od ledna 2021 se ale pluginy na stránkách podporujících Flash Player stanou nefunkční.
Zkontrolujte si, jak jsou na tom s využíváním Flash Playeru Vaše stránky a Váš e-shop.
- Neoptimalizovaný web, špatné SEO a zdroje
Důvodů, proč vyhledávač Google znevýhodňuje Vaše stránky, může být však celá řada. Pokud se pokaždé zobrazí jiné výsledky, je možné, že máte na svých stránkách problém se samotným načítáním stránky a pokaždé se při testu načte jiná sada zdrojů.
Dále může jít také o to, že web je špatně optimalizovaný, případně není optimalizovaný vůbec, neobsahuje klíčová slova (nebo je neobsahuje v dostatečném množství), a tak dále…
Jestli si stále nejste svým webem jistí, můžete si jej otestovat na oficiální adrese Googlu nebo změřit na adrese browsersize.googlelabs.com a ověřit si, jak si Vaše stránky stojí. Pokud budete potřebovat se stránkou nebo e-shopem pomoci, napište nám do KONTAKTNÍHO FORMULÁŘE.
Mohlo by Vás zajímat
Tvorba webových stránek Zlín | Tvorba webu | Copywriting |SEO optimalizace| Klíčová slova | Sociální sítě | Grafické práce| Marketing | Reklama|PR