Expert Dev, s.r.o.

Proč byste měli zvážit použití alternativ ke Google Analytics?

  • I když je Google Analytics jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších analytických nástrojů, neznamená to automaticky, že je nejlepším řešením pro všechny typy webových stránek a společností. Existuje celá řada důvodů, proč zvážit využití jiného nástroje. Mezi jeden z těch hlavních patří skutečnost, že pro některé podnikatele může být GA zbytečně složité. Ačkoliv je jedná o výkonný analytický nástroj, jeho použití může být pro někoho trochu komplikované.
  • Dalším často opakovaným důvodem může být ochrana soukromí. Google sice nabízí celou řadu bezplatných produktů, ale rozhodně se o něm nedá mluvit jako o neziskové organizaci. Jeho příjmy se ročně pohybují v miliardách dolarů a většina těchto příjmů pochází z reklamy. Na základě těchto sum je tak možné tvrdit, že to Google dělá dobře a nabízí inzerentům způsob, jak své reklamy přesně zacílit na ideálního zákazníka. Odkud se ale berou informace, které tomuto přesnému cílení napomáhají? Odpověď zní: vy. Google totiž sbírá data, která jim z vašeho webového řešení poskytnete a následně je použije k personalizaci reklam. Je proto na vás, kolik informací a dat chcete Googlu obětovat.
  • S tím souvisí i další důvod, kvůli kterému stojí za zvážení využití jiných nástrojů – etika. Google totiž vlastní asi 90 % podílu na trhu internetového vyhledávání, což znamená, že jeho vyhledávací algoritmus tak trochu formuje vnímání světa veřejností.
  • Pokud tedy zjistíte, že máte se kterýmkoliv z výše zmíněných bodů problém, alternativní analytický nástroj může být přesně to, co potřebujete. Sestavili jsme proto seznam několika nástrojů, které jsou podle nás nejlepší náhradou za Google Analytics.

 

Google Analytics 1

Clicky

Clicky je analytický nástroj šetrný k ochraně osobních údajů, který je často preferován před službou Google Analytics kvůli snadnému použití a snadné instalaci.

Je známý především svou analýzou návštěvnosti v reálném čase a sledováním teplotních map, což umožňuje vizualizovat cestu uživatele na webu či e-shopu. Jedná se také o nástroj ideální pro kvantitativní analýzu, který poskytuje většinu stejných metrik jako Google Analytics a je nabízen v pěti cenových úrovních.

Matomo

Matomo (dříve známý jako Piwik) je platforma pro webovou analýzu s otevřeným zdrojovým kódem. Je zaměřená na ochranu soukromí, která sleduje návštěvnost a chování uživatelů webových stránek a poskytuje zprávy o těchto analýzách.

Je to jeden z nejběžnějších analytických nástrojů na tomto seznamu. Používá jej více než 1,4 milionu webů ve 190 zemích. Spolu se základními analytickými funkcemi nabízí také teplotní mapy, záznamy relací, přehledy klíčových slov či A/B testování. Jedna ze zásadních výhod nástroje Matomo spočívá také ve snadném importu dat z Google Analytics.

Piwik Pro

Piwik PRO je analytické řešení pro analýzu cest uživatelů napříč weby a mobilními aplikacemi. Nabízí standardní funkce kvantitativní analýzy spolu s dalšími možnostmi pro koordinaci chování značek, vytváření profilů zákazníků, správu souhlasů atd. Díky široké škále integrovaných funkcí ochrany soukromí a zabezpečení dat může být Piwik PRO nejvhodnější pro použití ve státní správě, zdravotnictví, pojišťovnictví a financích.

Heap

Heap je platforma pro digitální statistiky, která má kvantitativní i kvalitativní analytické funkce. Nabízí několik různých kategorií nástrojů pro analýzu dat (např. sestavy a dashboardy), datovou základnu (např. sledování a obohacování událostí) a správu dat (např. správa a zabezpečení). Je zaměřen na to, aby pomohl porozumět chování zákazníků prostřednictvím údajů o chování. Jedná se však o pokročilý analytický nástroj a jeho uživatelé potřebují k obsluze určité technické znalosti. Využívají jej proto takové společnosti, jako např. Microsoft či The Atlantic.

Woopra

Woopra je pokročilý analytický nástroj mapující primárně cesty zákazníků na webu. Od Google Analytics se poměrně liší, ale pokud chcete spíše než funkce k ochraně osobních údajů kombinovat analýzu zákazníků a webových stránek, může se jednat o ideální variantu. Woopra se totiž snaží poskytovat analýzy a zprávy, které vám pomohou pochopit, kdo jsou vaši zákazníci a jak se chovají v průběhu životního cyklu svého vztahu s vaší firmou. Oblíbená je zejména pro svou schopnost integrace s celou řadou aplikací třetích stran, jako je Slack, Google Ads, Google Drive, WordPress či Zendesk.

Fathom Analytics

Fathom Analytics je alternativou ke Google Analytics, která staví soukromí do středu toho, co dělá. A to i za cenu dat. Obsahuje jeden řídicí panel, který poskytuje kvantitativní údaje a metriky o výkonu vašeho webu, včetně návštěvnosti, doby strávené na webu, míry okamžitého opuštění či splnění cílů. Díky minimálnímu shromažďování dat a omezenému, zjednodušenému řídicímu panelu je Fathom dobrou volbou pro menší nebo rozvíjející se podniky.

Mixpanel

Mixpanel je nástroj pro analýzu produktů používaný k analýze interakce uživatelů s vaším internetovým produktem. Přesahuje jednoduchou analýzu návštěvnosti a poskytuje data o trendech a chování uživatelů v reálném čase. To vám umožňuje činit rozhodnutí pro směr vašeho podnikání na základě sesbíraných dat. Mixpanel funguje na webu, mobilních zařízeních a dalších chytrých zařízeních, aby mohl poskytnout široký pohled na chování zákazníků. Tento robustní analytický nástroj umožňuje intuitivní segmentaci, A/B testování, vlastní sledování událostí nebo třeba statistiky chování uživatelů. Dokonce je často využíván ve spojení s Google Analytics.

Adobe analytics

Adobe Analytics je cloudová analytická platforma, která nabízí podobný rozsah dat a metrik jako Google Analytics. Oproti němu má však pokročilejší nástroje a sestavy. Využívá např. strojové učení k poskytování hloubkových zpráv o atribuci a prediktivním modelování nebo analyzuje data o uživatelských segmentech a zvyklostech. Díky tomu může modelovat budoucí akce a obchodní výkonnost. Jedná se však o prémiový analytický nástroj a vzhledem ke své velmi vysoké ceně je vhodný primárně pro velké společnosti s pokročilými analytickými potřebami a velkými rozpočty.

FoxMetrics

Poslední alternativou, která bude v tomto článku zmíněna je platforma FoxMetrics, která uživatelům umožňuje ukládat a analyzovat údaje o chování z webových i mobilních zdrojů. Kromě standardních funkcí kvantitativní analýzy vyniká FoxMetrics svou nabídkou pro restaurace, která majitelům restaurací umožňuje shromažďovat analytická data od návštěvníků svých webových stránek, objednávkových systémů, věrnostních platforem a dalších zdrojů.

 

Google Analytics

Jak vybrat ten pravý analytický systém?

Výběr správného analytického nástroje by měl v první řadě souviset s povahou podnikání a také s obchodními cíli. Mnoho provozovatelů webových stránek či e-shopů nebere v úvahu skutečnost, že dost možná sledují metriky, které je k jejich požadovanému obchodnímu cíli nedovedou. Např. pro malé webové stránky je ideální bezplatný nástroj Clicky, pro ty větší vlastněné zkušenými provozovateli je možné doporučit třeba Matomo. Aspektů, na kterých při výběru záleží je však mnohem více – ne vždy se totiž jedná o velikost internetového řešení.

Pokud jste tedy rozhodnuti, že chcete vyzkoušet některou z alternativ GA, ale nevíte, kterou zvolit, neváhejte se na nás obrátit. V Expert Dev vám rádi poradíme a navrhneme řešení přesně na míru vašim potřebám.